پويا نهال پويا نهال .

پويا نهال

فرق پوسيدگي و تغيير رنگ دندان

دلايل تغيير رنگ دندان

مي توان گفت لبخند يك فرد اولين چيزي است كه توجه ديگران را به خود جلب مي كند. لبخند شما مي تواند نگرش اوليه افراد را نسبت به شما شكل دهد و به همين دليل حفظ زيبايي دندان ها بسيار مهم است تا بتوانيد با لبخند زدن و نگاه كردن به خود حس خوبي را به افراد حاضر در جمع منتقل كنيد. اگر دندان هاي شما لك و تغيير رنگ داده است مي توانيد با مراجعه به دندانپزشك خوب و با تجربه مشكل خود را در اسرع وقت حل كنيد.

چرا رنگ دندان‌ها تغيير مي‌كند؟

زماني كه دندان‌هاي شما، آنطور كه بايد روشن و سفيد به نظر نمي‌رسند، مي‌توان گفت كه تغيير رنگ اتفاق افتاده است.  تغيير رنگ دندان مي‌تواند به دليل عوامل مختلفي اتفاق بيفتد. [منبع: تغيير رنگ دندان ها SID]

برخي از اين عوامل عبارتند از:

  • مصرف برخي از نوشيدني‌ها و مواد غذايي رنگي
  • مصرف برخي از داروها
  • استفاده از دهانشويه حاوي فلورايد
  • استعمال سيگار و انواع دخانيات
  • عوامل ژنتيكي و سابقه خانوادگي

y546773_z1.png

تغيير رنگ دندان با تتراسايكلين

تتراسايكلين يك داروي آنتي‌بيوتيك است كه براي درمان بيماري‌هاي مختلف استفاده مي‌شود. اما مصرف بلند مدت اين دارو مي‌تواند به تغيير رنگ دندان منجر شود. تتراسايكلين مي‌تواند به دو صورت لكه‌هاي سطحي و لكه‌هاي عميق روي دندان‌ها ايجاد كند. لكه‌هاي سطحي معمولاً به راحتي قابل درمان هستند، اما لكه‌هاي عميق ممكن است به درمان سخت و گران قيمت نياز داشته باشند.

 

 

فرق پوسيدگي و تغيير رنگ دندان

بسياري از افراد نمي‌دانند چه موقع دندانشان پوسيده است و چه موقع دچار تغيير رنگ شده است. يكي از مهمترين دلايل تغيير رنگ دندان پوسيدگي است. پوسيدگي، فرآيندي است كه در طي آن بر اثر متابوليسم ميكروبها روي برخي مواد قندي، اسيدهايي توليد مي‌شود كه املاح معدني و سپس بافت آلي نسج دندان را تخريب مي‌كند و نسج طبيعي و سخت دندان به بافتي نرم و ضعيف تبديل مي‌شود.

 

انواع لكه‌هاي دندان از نظر عمق

لكه‌هاي دندان مي‌توانند به دليل عوامل مختلفي ايجاد شوند. اين لكه‌ها مي‌توانند به دو دسته عمده تقسيم شوند: لكه‌هاي سطحي و لكه‌هاي عميق. لكه‌هاي سطحي معمولاً به دليل مصرف برخي از نوشيدني‌ها و مواد غذايي رنگي، دخانيات، و استفاده از دهانشويه حاوي فلورايد ايجاد مي‌شوند. اما لكه‌هاي عميق معمولاً به دليل پوسيدگي دندان، ترك‌هاي دندان، و درمان‌هاي قديمي دندانپزشكي ايجاد مي‌شوند.

تغيير رنگ دندان به قهوه‌اي

لكه‌هاي قهوه‌اي روي دندان‌ها مي‌تواند يك علامت هشدار دهنده زودهنگام پوسيدگي دندان‌ها باشند. وجود لكه‌هاي قهوه‌اي روي دندان و همچنين ساير تغيير رنگ‌ها علل متعددي دارند. تغيير رنگ دندان به قهوه‌اي مي‌تواند نشان‌دهنده‌ي نياز به اقدامات درماني باشد و در صورت عدم درمان، ممكن است به عوارض جدي منجر شود.

  • تنباكو: يكي از علل شايع ايجاد لكه‌هاي سطحي روي دندان‌ها است.
  • مواد غذايي و نوشيدني‌ها: تغيير رنگ دندان از جمله لكه‌هاي قهوه‌اي، خاكستري و زرد مي‌تواند در اثر آنچه شما مي‌خوريد و مي‌نوشيد، مانند خوراكي‌هاي زير ايجاد شود.
  • تارتار: هنگامي كه پلاك به صورت مداوم روي دندان‌ها قرار گيرد و دندان‌هايتان را توسط مسواك زدن و نخ دندان تميز نكنيد، تارتار تشكيل مي‌شود. تارتار مي‌تواند از رنگ زرد تا قهوه‌اي باشد و در امتداد خط لثه ظاهر شود.
  • خراب شدن درمان‌هاي قديمي دندانپزشكي: درمان‌هاي قديمي انجام شده روي دندان مانند فلز، نقره يا مواد پركننده ي سفيد دندان، مي‌توانند با گذشت زمان باعث ايجاد لكه شوند
  • مصرف برخي داروها: برخي داروها مانند آنتي‌بيوتيك تتراسايكلين، كلرهگزيدين و گلبنكلاميد باعث تغيير رنگ دندان و ايجاد لكه‌هاي قهوه‌اي بر روي دندان مي‌شوند

ما توصيه مي‌كنيم در صورت مشاهده‌ي تغيير رنگ دندان، توصيه مي‌شود كه با دندانپزشك مشورت كنيد. [منبع: ثمين دنتال]

 

لكه‌هاي سفيد در دندان

لكه‌هاي سفيد روي دندان‌ها مي‌توانند به دليل عوامل مختلفي ايجاد شوند. برخي از اين عوامل عبارتند از پوسيدگي دندان، فلوروزيس، مصرف برخي داروها، و استفاده از دهانشويه حاوي فلورايد. درمان لكه‌هاي سفيد روي دندان‌ها بستگي به علت ايجاد شده دارد. در برخي موارد، سفيد كردن دندان‌ها مي‌تواند به عنوان يك روش درماني مورد استفاده قرار گيرد.

در نهايت، لكه‌هاي دندان مي‌توانند به دليل عوامل مختلفي ايجاد شوند و درمان آنها بستگي به علت ايجاد شده دارد. در صورت مشاهده‌ي هر گونه لكه‌اي روي دندان‌ها، توصيه مي‌شود كه با دندانپزشك مشورت كنيد.

 

سفيد كردن دندان‌ها جهت درمان فلوروزيس

فلوروزيس يك بيماري دندان است كه به دليل مصرف بيش از حد فلورايد در دوران كودكي ايجاد مي‌شود. اين بيماري مي‌تواند باعث تغيير رنگ دندان به سفيد و خاكستري شود. براي درمان فلوروزيس، سفيد كردن دندان‌ها مي‌تواند به عنوان يك روش موثر درماني مورد استفاده قرار گيرد. اين روش مي‌تواند به كاهش تيرگي و لكه‌هاي دندان كمك كند و دندان‌ها را به رنگ طبيعي بازگرداند. [منبع:دكترتو]

i178120_z2.png

وقتي رنگي بالاتر از سياهي هست!

ديگر رنگ هايي كه دندان ممكن است به خود بگيرد:

  • رنگ زرد: در بيشتر موارد زرد شدن دندان ها با افزايش سن اتفاق مي افتد كه به دليل كاهش ضخامت ميناي دندان و سايش آن است كه منجر به ظاهر شدن رنگ زرد هسته دندان مي شود. همچنين رعايت نكردن بهداشت دهان و دندان و عدم مراقبت از دندان ها يكي از عوامل ايجاد زردي است.
  • رنگ سياه: سياه شدن دندان ممكن است نشانه پوسيدگي دندان يا نكروز (بافت مرده) پالپ دندان شما باشد. همچنين قرار گرفتن در معرض مواد معدني مانند آهن، منگنز يا نقره در محيط هاي صنعتي يا مكمل هاي غذايي نيز مي تواند باعث سياه شدن دندان ها شود.
  • رنگ كبود: يكي از نادرترين تغييرات رنگ دندان، تغيير رنگ سفيد به كبود است. اين پديده زماني رخ مي دهد كه افراد بيش از حد نوشيدني قرمز مي نوشند، در اين صورت رنگدانه هاي دندان به بنفش تغيير مي كند. نوشيدني‌هايي مثل: قهوه يا چاي، شراب قرمز، زغال اخته، چغندر و سس گوجه. [منبع: كلينيك دنيا]

 

درمان تغيير رنگ دندان

روش‌هاي بسيار ساده‌اي براي پيشگيري از تغيير رنگ دندان وجود دارند؛ اما در صورت بروز هر گونه تغييري در رنگ دندان نيز پزشكان مي‌توانند اين مسئله را به راحتي درمان كنند. پيشگيري به موقع، مانع از درمان‌هاي سخت و گران قيمت مي‌شود.

گزينه هاي درماني براي دندان هاي تغيير رنگ بسته به علت تغيير رنگ متفاوت است. راه هاي مختلف براي درمان اين مشكل عبارتند از:

  •         استفاده مداوم و منظم از مسواك و نخ دندان
  •         از خوردن غذاها و نوشيدني هايي كه رنگ دندان ها را تغيير مي دهند خودداري كنيد
  •         استفاده از محصولات سفيد كننده دندان كه براي مصارف خانگي طراحي شده اند
  •         مراجعه به دندانپزشك براي سفيد كردن دندان با بليچينگ و استفاده از ژل مخصوص
  •         استفاده از روكش دندان
  •         ايمپلنت هاي دنداني
  •         لمينت دندان
  •         جرم گيري عميق دندان ها توسط دندانپزشك سالانه

 

جمع بندي

در حالي كه اكثر افراد داراي دندان هاي سفيدي هستند، برخي ديگر از رنگ نامناسب دندان خود ناراضي هستند. تغيير رنگ در دندان ها در برخي موارد حتي باعث مي‌شود افراد از لبخند زدن خودداري كنند. در صورتي كه شما هم از رنگ دندان خود ناراضي هستيد، به شما پيشنهاد مي‌كنيم تا هر چه زودتر به دندانپزشكي مورد اعتماد خود مراجعه و لبخند زيباي خود را بازيابيد.

 

 

 

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۲۰:۰۲ توسط:فرهاد موضوع: نظرات (0)

تفاوت بين هاست و سرور

تفاوت بين هاست و سرور

عبارات سرور و هاست اغلب در بحث‌ها و محتواي مرتبط با وب‌سايت‌ها استفاده مي‌شوند، اما اجزاي مختلفي از اكوسيستم وب هستند. تفاوت‌هاي زيادي بين هاست و سرور وجود دارد كه در ادامه بررسي مي‌كنيم. براي اين بررسي، مجددا ويژگي‌هاي هر كدام را مرور مي‌كنيم تا تفاوت‌ها مشخص شود.

۱. ويژگي‌هاي سرور در مقابل هاست

سرور يك كامپيوتر قدرتمند است كه داده‌ها را ذخيره و پردازش مي‌كند، به درخواست‌ها پاسخ مي‌دهد و محتواي وب را از طريق اينترنت به دستگاه هاي كاربران تحويل مي‌دهد. همچنين مسئوليت رسيدگي به وظايف مختلف از جمله ميزباني وب‌سايت‌ها، پردازش جست‌وجوها در پايگاه داده، ارائه خدمات نمايش صفحات وب، مديريت ارتباطات ايميل و غيره را بر عهده دارد.

سرورها داراي قابليت‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري قوي هستند، از جمله قدرت پردازش كافي، حافظه (RAM)، ذخيره‌سازي سريع و قوي و اتصال پرسرعت به شبكه براي رسيدگي به درخواست‌هاي متعدد كاربر به طور همزمان. در ارتباط با وب‌سايت‌ها، وب سرور نوع خاصي از سرور بوده كه مسئول ميزباني و ارائه محتواي وب به مرورگر كاربران در هنگام درخواست وب سايت است.

اين نام مجاز نمي باشد رايگان براي كامپيوتر

هاست و سرور چه تفاوتي با هم دارند؟ مقايسه جامع ويژگي‌هاي هاست و سرور را در مقاله زير بخوانيد.

۲. ويژگي‌هاي هاست در مقابل سرور

هاست (Host) در حوزه وب‌سايت‌ها به ارائه ‌دهنده يا سرويس ميزباني وب اطلاق مي‌شود كه فضا و زيرساخت سرور را براي ذخيره و دسترسي به وب‌سايت‌ها به مشتري ارائه مي‌دهد. شركت‌هاي ميزباني، وب سرورها را به جاي صاحبان وب‌سايت نگهداري و مديريت مي‌كنند و وظيفه اطمينان از عملكرد مناسب سرور را برعهده دارند. آن‌ها فضاي سرور، سخت افزار، نرم افزار، اتصال شبكه و ساير منابع مورد نياز براي اجراي يك وب‌سايت را فراهم مي‌كنند.

صاحبان يا مديران وب‌سايت‌ها خدمات ميزباني را اجاره مي‌كنند يا مشترك آن‌ها مي‌شوند تا وب‌سايت‌هايشان ذخيره و به صورت آنلاين در دسترس قرار گيرند. ميزبان تضمين مي كند كه سروري كه فايل هاي وب سايت را در خود جاي داده است براي كاربران در سراسر جهان قابل دسترسي است. نگهداري سرور، امنيت، پشتيبان گيري و ساير جنبه هاي فني را مديريت مي كند.

پس هاست، بخشي از يك سرور است كه با پيكربندي مناسب و استفاده از نرم‌افزارهاي مرتبط، براي ميزباني وب‌سايت بهينه‌سازي و آماده شده است و بخشي از منابع سرور را استفاده مي‌كند.

به‌طور خلاصه و در تعريف سرور يا كلمه‌هاي Server و Host، سرور سخت‌افزار يا نرم‌افزاري است كه مسئوليت پردازش و ارائه محتواي وب را بر عهده دارد، در حالي كه هاست يا سرويس ميزباني، در زمينه وب‌سايت‌ها، بخشي از زيرساخت‌ها و منابع سرور را براي دسترسي به وب‌سايت‌ها در اينترنت فراهم مي‌كند.

 

راهنماي خريد سرور

اگر در نظر داريد يك سرور براي سازمان يا پروژه خود خريداري كنيد، تصميم‌گيري آگاهانه بسيار مهم است. يك سرور خوب مي‌تواند سرعت و كيفيت عمليات شما را تا حد زيادي بهبود ببخشد.

در تهيه سرور براي كسب‌وكار آنلاين خود، دو راه پيش رو داريد:

  • خريد سرور فيزيكي
  • خريد سرور مجازي (اجاره سرور)

به بيان ديگر شما با دوراهي خريد يا اجاره سرور روبه‌رو مي‌شويد. خريد سرور فيزيكي، در ظاهر شايد مزيت‌هايي همچون كنترل كامل روي سرور و برخي صرفه‌‌جويي‌هاي اقتصادي را به‌همراه داشته باشد. البته بسياري نگراني‌هاي ديگر ازجمله نگهداري و تأمين زيرساخت دارد.

درمقابل، اجاره كردن سرور از شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات زيرساخت، خيال شما را از بسياري از موارد راحت مي‌كند. در اين روش، شما سرور ابري، اختصاصي، مجازي يا هر نوع سروري كه مدنظر داريد را اجاره مي‌كنيد و مسئوليت‌هاي پشتيباني، نگهداري يا حتي كانفيگ و پياده‌سازي نرم‌افزار را به شركت ارائه‌دهنده خدمات هاستينگ مي‌سپاريد.

اغلب شركت‌هاي بزرگ دنيا، راهكار اجاره كردن سرور حرفه‌اي را انتخاب مي‌كنند. آن‌ها با اين كار مطمئن مي‌شوند كه داده‌ها و اطلاعات‌شان در يك محيط فيزيكي امن (ديتاسنتر) نگهداري مي‌شود.

 

https://forum.carergateway.gov.au/s/profile/0058w000000VYpzAAG

https://nowewyrazy.uw.edu.pl/profil/FionaTyler5

https://lwccareers.lindsey.edu/employers/f4cc172a-8d32-4fd4-b9bf-5706157975c1/dashboard

http://bazar.5zszv.edu.sk/user/profile/2083594

https://jobs.ict-edu.uk/user/fionatyler5/

https://harvard.ltd.education/user/fionatyler5/

http://www.kzncomsafety.gov.za/UserProfile/tabid/255/userId/302849/Default.aspx

https://grupoperuinnova.edu.pe/members/fionatyler5/

https://cibertronic.edu.pe/members/fionatyler5/

https://my.carthage.edu/ICS/Academics/EXS/EXS_3070__UG16/RC_2017_UNDG-EXS_3070__UG16_-01/Announcements.jnz?portlet=Announcements&screen=Main&screenType=change

https://bogotamihuerta.jbb.gov.co/miembros/fiona-tyler/

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۴:۵۷:۰۰ توسط:فرهاد موضوع: نظرات (0)